środa, październik 18, 2017
Polish Bulgarian English Greek Hungarian Italian Turkish

   

Szczegółowy opis zadań dla grup uczniowskich

Uczniowie Gimnazjum nr 12 w Zabrzu na lekcji historii zostali przygotowani do zwiedzania muzeum w Oświęcimiu. Każda grupa zwiedzających zostła podzielona na pięć zespołów zadaniowych.
Pod kierunkiem przewodnika uczniowie robili notatki potrzebne do wykonywania przydzielonej pracy (realizowali polecenie 1).
Po wycieczce nastąpiło opracowanie zadań (polecenie 2) lub prezentacja na lekcji historii. Dodatkowo uczniowie wykorzystali zdobytą wiedzę i doświadczenie do napisania wypracowań na lekcjach języka polskiego (sprawozdanie lub reportaż).

Grupa I

1. Zbierzcie informacje na temat założenia, rozbudowy obozu, krematoriów i komór gazowych,liczby i narodowości ofiar, wyzwolenia więźniów.
2. Napiszcie notatkę o obozie Auschwitz-Birkenau, którą można byłoby umieścić w podręczniku do historii.

Grupa II

1. Zgromadźcie informacje o zyciu w obozie: rozkład zajęć więźniów, praca, wyżywienie, warunki sanitarne, strój, cele, funkcjonowanie więźniów.
2. Napiszcie dziennik obozowy, który uczniowie współczesnej szkoły mogliby wykorzystać na lekcji historii jako tekst źródłowy.

Grupa III

1. Korzystając z prelekcji przewodnika, zadając pytania, ogladając eksponaty muzealne, zgromadźcie słownictwo charakterystyczne dla obozu.
2. Opracujcie słowniczek terminów obozowych. Pamiętajcie o precyzyjnym wyjaśnieniu znaczenia słów i ułożeniu ich w porzadku alfabetycznym.

Grupa IV

1. Zbierzcie informacje o św. Maksymilianie Marii Kolbe, jego życiu, działalnosci (np. misyjnej, wydawniczej), okolicznościach śmierci, beatyfikacji i kanonizacjach.
2. Napiszcie biografię tego wielkiego człowieka.

Grupa V

1. Każdy z Was w czasie wycieczki notuje swoje wrażenia, odczucia, refleksje.
2. Ułóżcie wspólnie list młodzieży XXI wkieku do byłych więźniów obozu Auschwitz-Birkenau.

Sprawozdanie z wycieczki do obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu

Arbeit Macht Frei

Dnia 10.10.2007r. uczniowie zabrzańskiego Gimnazjum nr 12 w Zabrzu byli na wycieczce w Oświęcimiu.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu o wyzwoleniu więźniów.
Przerażające... ludzie, którzy wyglądali jak widma. Nie było tu żadnej radości z odzyskania wolności.

Brama

Została wykonana przez więźniów  pierwszych transportów przybyłych do Auschwitz. Napis nad bramą: „ Arbeit Macht Frei” wykonali więźniowie z komanda ślusarzy pod kierownictwem Jana Liwacza. Więźniowie zatrudnieni w obozowej kuźni, świadomie odwrócili literę B, jako zakamuflowany przejaw nieposłuszeństwa.
Przez bramę codziennie maszerowały do pracy uszeregowane piątkami komanda pod nadzorem kapów, którzy meldowali strażnikom obozowym stan liczebny swojego komanda.
Powrót z pracy odbywał się w tym samym porządku, jednak układ piątkowy często ulegał zaburzeniom. Więźniowie nieśli wyczerpanych,
chorych i zmarłych z wysiłku lub zamordowanych kolegów.
Szyki maszerujących komand zaburzały permanentne rewizje, gdyż więźniowie usiłowali przenieść na teren obozu zdobyte
poza drutami pożywienie (ziemniaki, buraki, cebulę, chleb, itp.).
Przyniesione ciała układano pod ścianą bloku 24, skrupulatnie odnotowując stan komand, który musiał się zgadzać z liczbą więźniów opuszczających obóz rano.

Ściana straceń

Na dziedzińcu pomiędzy blokami nr 10 i 11 czuliśmy zakłopotanie i współczucie.
W latach 1941-1943 esesmani rozstrzelali tutaj kilka tysięcy osób. Ginęli głównie polscy więźniowie polityczni, osoby zaangażowane w organizowanie ucieczek i udzielanie pomocy uciekinierom oraz kontakty ze światem zewnętrznym.
Rozstrzeliwano także Polaków przywożonych spoza obozu a wśród nich zakładników aresztowanych w odwet za akcje polskiego ruchu oporu skierowane przeciwko okupacyjnym władzom niemieckim.
Ginęli tu mężczyźni, kobiety a nawet dzieci. Na dziedzińcu esesmani wykonywali karę chłosty, a także słupka,
polegającą na wieszaniu więźniów za wykręcone do tyłu ręce.
W 1944 roku na polecenie władz obozowych ściana straceń została rozebrana, a egzekucje esesmani przeprowadzali
najczęściej w komorach gazowych i krematoriach Auschwitz II-Birkenau.
Po wojnie Muzeum dokonało rekonstrukcji ściany straceń.

Portrety

Patrzyły na nas oczy bez wyrazu. Na co czekają? O co proszą po latach? Na sobie czuliśmy wzrok, idąc korytarzem, na którego ścianach wisiały portrety „zmarłych” w obozie.
Niemcy musieli mieć dużą wyobraźnię i wiedzę medyczną, żeby wymyślać te wszystkie przyczyny  zgonów umieszczone pod nazwiskami.
Powód śmierci był zawsze ten sam - bicie, wycieńczenie, katowanie, głód...

Cyklon B

A miała być łaźnia ... Z otworów umieszczonych w suficie miała trysnąć woda. W tym celu kazano więźniom rozebrać się.
Niestety, wody nigdy już nie ujrzeli.
Potraktowani zostali gazem – cyklonem B, który zabijał w pół godziny. Opakowania znaleziono po wyzwoleniu w jednym z magazynów.
Tego dowodu nie udało się zbrodniarzom zniszczyć.
Puszki leżą za szklaną szybą, obok włosów, butów, okularów ... i nie pozwalają zapomnieć.

"B" jak Birkenau

Zaraz potem pojechaliśmy do Brzezinki. Rzędem ustawione baraki. W zimie hulał w nich wiatr, a szczury miały przewagę nad człowiekiem.
W październiku 1941 roku rozpoczęła się budowa obozu koncentracyjnego Auschwitz II (Birkenau)
na terenie wsi Brzezinka - w odległości 3 km od Oświęcimia. Obóz zajmował obszar prostokąta o powierzchni około 140 ha,
ogrodzonego zewnątrz drutem kolczastym pod napięciem. Na tym terenie powstało około 300 różnych budynków:
baraków, latryn, wartowni, komór gazowych, itp.
Były to: obóz kobiecy, rejestracja i kwarantanna, obóz rodzinny dla Żydów, obóz męski, obóz cygański, odcinek szpitalny, Kanada - baraki służące do gromadzenia zrabowanych ofiarom rzeczy.
Tutaj też znajdowała się tzw. nowa sauna, gdzie przyjmowano do obozu nowe transporty. Czerwony i biały domek - budynek bez wody, światła, kanalizacji ani żadnego wyposażenia. Umieszczano tu Żydówki, których nie zdążono poddać selekcjom, prowizoryczne komory gazowe oraz krematoria czyli zespół komór gazowych i pieców do spalania zwłok.

Warkoczyk

Czyj to warkoczyk? Może dziecka, może pewnej kobiety? Zaznaczyłam ten warkoczyk, aby uchronić tę osobę od zapomnienia,
udowodnić, że pamiętamy ....

Uczennica klasy IIIA — Paulina Hołyńska

Sprawozdanie z wycieczki do Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu

Dnia 3.10.07 około godz. 830 rano wyszliśmy do Muzeum Górnictwa Węglowego. Po dotarciu na miejsce oddaliśmy do przechowywalni nasze kurtki oraz plecaki.
Opiekunkami wycieczki były panie : Renata Cichy i pani Ewa Pasternak. Zwiedzaliśmy muzeum z przewodnikiem, ktory opowiadał nam o historii górnictwa, kulturze górniczej oraz geologii i palobotanice. Sluchaliśmy przewodnika i podziwialiśmy cudowne eksponaty.

Nasz Górny Śląsk

Skoro mówimy o kopalniach i górnictwie, to może kilka słów o naszym kochanym regionie.
Górny Śląsk znany jest jako okręg wielkoprzemysłowy, a przede wszystkim jako zagłębie węglowe. Eksploatacja tego cennego surowca energetycznego od przeszlo 200 lat spowodowała gwałtowny rozwój i urbanizację tej ziemi.
Zabrze jest jednym z miast, ktore zawdzięczają swój awans cywilizacyjny górnictwu węglowemu. Wiemy dobrze, że węgiel jest nie tylko paliwem energetycznym , ale również cennym surowcem chemicznym.
Efektami finalnymi przetwórstwa węgla są np. smoła, lekarstwa, włókna syntetyczne oraz wyroby plastikowe.

Muzeum Górnictwa w Zabrzu

Pierwsza kopalnia powstała już w 1791 roku, a po II wojnie światowej miasto określane było nawet mianem "stolicy polskiego górnictwa".
Nie przypadkiem powstałe w 1981 roku Muzeum Górnictwa Węglowego zlokalizowane zostało właśnie w Zabrzu. Początkowo jako jedyne państwowe muzeum tej branzy w Polsce, a od 1999 roku jako placówka województwa śląskiego.
Ważna wydaje się nam informacja, że muzeum posiada ponad 4 tys. rysunków technicznych, planów i map, z których znaczna część to eksponaty unikatowe.

Paleobotanika

Chcemy opowiedzieć w naszym reportażu o paleobotanice. W odleglej przeszłości, która naukowcy okresli jako okres karboński planetę naszą porastały drzewiaste skrzypy, paprocie i widlaki.
Ze szczatków tych roślin wykształcił się w ciagu milionów lat węgiel kamienny. Wyglad tamtego świata roślinnego,
także zwierzęcego możemy odtworzyć na podstawie informacji "zapisanych" na węglu i skałach w formie odcisków i skamielin.

Praca górnika

Praca górnika jest ciężka i ryzykowna. Trudy i niebezpieczenstwa związane z podziemnym trudem rodziły wśród górników solidarność, dyscyplinę,
poczucie więzi i odpowiedzialności. Bliskość zagrożenia miała wpływ na zycie duchowe górników i ich pobożność, zawierzenia swojego losu świętym patronom.
Wybrali na swoją patronkę sw. Barbarę, ponieważ i ona była mocno wierząca. Z opowiadań przewodnika wynika, iż swięta Barbara została uwięziona w wieży przez swojego ojca, ponieważ wyznawała wiarę chrześcijańską. W tamtych czasach było to karane. Wieża miała dwa okna,
ale Barbara kazała wybudować trzecie na znak Trójcy Świętej. Dlatego też malarze w tle malują wieżę z trzema oknami. Tak mówi jedna z legend.

Życie codzienne górników

Poznanie pełnego wizerunku dawnego górnictwa nie jest możliwe bez zwrócenia uwagi na życie codzienne górników. Z tego powodu muzeum gromadzi sprzęty domowego użytku: meble, naczynia, urządzenia gospodarstwa domowego, serwety oraz stroje. Pozwoliły one odtworzyć wygląd górniczych izb mieszkalnych (kuchni i pokoju) z początków XX wieku.
Uroczyste i podniosłe chwile z dziejów górnictwa rejestruje wystawa medali, liczaca ponad 600 sztuk kolekcji .

Jesteśmy pewne, ze wycieczka do Muzeum Górnictwa Węglowego to dobry pomysł. Bardzo nam sie podobała i zachęcamy innych do zwiedzania tego miejsca.
Dziękujemy bardzo serdecznie panu przewodnikowi, który przekazał nam ciekawe informacje.

Uczennice klasy IC Gimnazjum nr 12 w Zabrzu:
Magda Paszek, Anna Wawrzyniak, Kinga Drab i Roksana Pronobis

Spacerkiem po Zabrzu

Wycieczki po Zabrzu w ramach
programu „Dotknij wiedzy”

Dla klas pierwszych: po najbliższej okolicy szkoły – odbyły się:
3.12 — klasy I a, I c
klasy I b, I d

wyjście: na godzinach wychowawczych
trasa: szkoła, Kościół św. Józefa, stadion Górnika Zabrze, galerowiec, szkoła

Opiekunem każdej klasy a jednocześnie kierownikiem wycieczki był wychowawca.

Dla klas drugich wycieczka edukacyjna „Spacerkiem po Zabrzu” – odbyła się:
29.11 – klasy II c i II d
30.11 – klasa II b

Program wycieczek:

1. Wyjście spod szkoły o godz. 9.50. Udajemy się w kierunku ul. 3 Maja, w miejsce, gdzie są budynki: Sądu Rejonowego, Muzeum Górnictwa  Węglowego, Kościół Św.  Anny, pomnik Pstrowskiego.

2. Następnie idziemy w stronę  dworca PKP, gdzie się zatrzymujemy i opowiadamy o tym budynku, kamienicach z puttami, budynku poczty, dawnym hotelu Admiral Palast     ulicy Wolności oraz sztolni, która biegnie przez ulicę Wolności ( od ul. Miarki) w Zabrzu do Chorzowa.

3. Wracamy przez estakadę na Plac Krakowski: tutaj informacje o kościele ewangelicko – augsburskim i miejscu, gdzie do 1938 roku była synagoga

4. Wracamy na ul. Roosevelta: wskazujemy„galerowiec”, kościół św. Józefa. Powrót do szkoły ok. 11.30.

Elżbieta Kucner
Agata Małachowska

Projekt "Dotknij wiedzy"

Gimnazjum nr 12 jako jedna z nielicznych zabrzańskich szkół
przystąpiło we wrześniu 2007r. do programu „Dotknij wiedzy
realizowanego przez Miasto Zabrze.


Środki pieniężne pozyskano z europejskich funduszy  strukturalnych.
W ramach tego programu zrealizowano szereg bezpłatnych
wycieczek
dla młodzieży naszego gimnazjum.
W wycieczkach uczestniczyło każdorazowo 90 uczniów
oraz 6 nauczycieli.
Program umożliwił wielu uczniom naszego gimnazjum bezpłatne
zdobycie wiedzy praktycznejw obiektach muzealnych
i czynnych zakładach przemysłowych.
Dzięki wycieczkom uczniowie zdobyli nową wiedzę,
bezpośrednio w miejscach, których ona dotyczy.

Klasy pierwsze:

  • Lekcje muzealne „Historia Zabrza, herb Zabrza” – 2.10.2007
  • Muzeum Górnicze w Zabrzu – 3.10.2007
  • Wycieczka piesza po najbliższej okolicy –  listopad – grudzień 2007
  • Wycieczka do Stacji Uzdatniania Wody w Zabrzu – listopad 2007
  • Wycieczka do Zabytkowej Kopalni Srebra i Ołowiu oraz Sztolni
    Czarnego Pstrąga w Tarnowskich Górach – 12.10.2007








Klasy drugie:

  • Wycieczka do Palmiarni w Gliwicach i Muzeum Geologii
    w Gliwicach - 9.10.2007,
  • Wycieczka do Kopalni Zabytkowej Węgla Kamiennego „Guido”
    w Zabrzu – 4.10.2007,
  • Wycieczka do Planetarium w Chorzowie – 16.10.2007,
  • Wycieczka piesza po Zabrzu – listopad – grudzień 2007r,




 

Klasy trzecie:

  • Wycieczka do obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu
    – 10.10.2007,
  • Wycieczka trzydniowa Kraków – Zakopane - Szczawnica,
    Niedzica –  26-28.11.2007,

 

 

Sprawozdania, recenzje, opisy, zdjęcia oraz inna dokumentacja
wycieczek znajdują się na naszej witrynie.